Skiagraphy

اطلاعات به روز رادیولوژی

Skiagraphy

اطلاعات به روز رادیولوژی

اناتومی ساعد

چهارشنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۴۲ ب.ظ

با آناتومی...

ساعد شامل ۲تا استخوان #رادیوس (زندزبرین) و #اولنا (زند زیرین) میشه.  رادیوس همون استخوانیه که در امتداد شست ما قرار گرفته و بالاتره و زندزبرینه و اولنا هم همون استخوانیه که سمت داخل ساعده و پایین تر قرار گرفته که بهش زندزیرین هم میگن. هردوشون یک تنه و دو انتها دارن که بصورت معکوس یک انتها باریکتر و یکی حجیم تره

رادیوس: از استخوان های #دراز بدنه ولی از اولنا کوتاه تره 

انتهای فوقانی اون شامل یک سر میشه.... بالای این سر یک حفره هست که با #کاپیتولوم بازو مفصل میشه. در زیر سر، #گردن استخوان و پایین تر از اون در جلو #توبروزیته_رادیال دیده میشه.

انتهای تحتانی رادیوس #حجیمه. از سمت #داخل با اولنا و از قسمت #تحتانی هم با استخوانهای ردیف اول مچ مفصل میشه.... ‼️در سمت #خارج رادیوس زایده ای دیده میشه به اسم #استیلوئید.

اولنا: جزو استخوان های #دراز بدنه

در انتهای فوقانیش زایده ای عمودی به اسم زایده ی #اولکرانون می بینیم که موقع اکستنشن بازو داخل #حفره ی اوکرانون هومروس قرار میگیره. پایین تر از این زائده ،بریدگی قرقره ای یا همون teroclea_natch#  وجود داره که با تروکلئای هومروس مفصل میشه. در زیر این بریدگی هم زائده ی افقی #کرونوئید دیده میشه که موقع فلکشن آرنج داخل #حفره ی کرونوئید هومروس قرار میگیره.

انتهای تحتانی یک قسمت سری وجود داره که با استخوان های ردیف اول مچ به وسیله ی یک دیسک غصروفی مفصل میشه.... ‼️زایده ی استیلوئید در پشت این انتها در قسمت داخلی اون دیده میشه.

تنه ی هر دو استخوان هم ۳ سطح و ۳ کناره داره که کناره های داخلیشون به وسیله ی پرده ی بین استخوانی بهم متصل میشن

 

نظرات  (۱)

۰۸ مرداد ۹۹ ، ۱۴:۱۶ آرمین جراحی

مرسی از شما. 

تو سوال ارشد بیومکانیک سال 96 همین موضوع سوال شده بود که کدام حفره در حالت اناتومیکی خالی هست و پاسخ کرونوئید بود. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی