Skiagraphy

اطلاعات به روز رادیولوژی

Skiagraphy

اطلاعات به روز رادیولوژی

رادیوگرافی کامپیوتری

دوشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۷، ۰۴:۲۴ ب.ظ


 

رادیوگرافی کامپیوتری یکی از روش هایی است که می توان توسط آن به تصاویر دیجیتالی دست یافت و در بخش هایی کاربرد دارد که با سیستم مرسوم فیلم – صفحه کار می کنند. در این سیستم نیازی به خرید دستگاه جدید نیست و تنها تفاوتی که با سیستم رادیولوژی آنالوگ دارد در گیرنده ی تصویر است که به آن صفحه تصویر می گوییم  [1]IP.

ویژگی خاص این صفحه ها به دلیل وجود فسفر های قابل تحریک با نور است [2]PSP ومعمولا هم ازخانواده ی فلوروهالید باریم هستند . این فسفر ها قادرند  انرژی اشعه ی ایکس را در خود ذخیره کنند که این کار را به صورت به دام انداختن الکترون ها در داخل شبکه ی هالوژن در حالت نیمه پایدار انجام می دهند. تعداد الکترون های به دام افتاده متناسب با انرژی اشعه ی ایکس جذب شده است و این الکترون ها  تصویر پنهانی را می سازند .

 صفحه تصویر یک سیستم آنالوگ است که با تکنیک آنالوگ به دیجیتال خوانده می شود .تفاوت سیگنال های آنالوگ و دیجیتال در پیوسته و گسسته بودن آن ها است همان طور که می دانیم اعداد پیوسته هر مقداری را می توانند داشته باشند اما اعداد گسسته اینطور نیستند پس سیگنال های دیجیتالی اطلاعات کمتری را از سیگنال های آنالوگ دارند و این تفاوت سبب ایجاد نویز و حذف  اطلاعات از صفحه ی تصویر هنگام قرائت می شود .

یکی از مزیت های قابل توجه این سیستم ، پاسخ آن به دامنه ی گسترده ای از اشعه ی تابشی می باشد یعنی فسفر ها انعطاف بیشتری در مواجه با  شرایط تابشی دارند به طوری که اثبات شده است این کاست ها تا بیشتر از 20 درصد خطا ها را جبران می کنند و به همین دلیل از این روش در رادیوگرافی پرتابل و موارد ترومایی استفاده می شود و تکنولوژیست بدون نگرانی سریعا تصویر را می گیرد . پس اگر تابش در یک طیف قابل قبول باشد تصویر با پردازش های صورت گرفته با کیفیتی مطلوب نمایش داده می شود و تکرار آزمایشات در این روش به حداقل می رسد ، به این مکانیزم EDR [3] می گویند .سیستم EDR هر شرایطی را نمی تواند تعدیل کند و تصویر مناسبی بدهد در این روش نیز سعی بر دقیق بودن شرایط است اما تا حدودی نمایش تصویر را بهتر می کند .


در مرحله ی بعدی برای خوانش صفحه تصویر کاست را به دستگاه قرائت گر می دهیم . لیزر He-Ne تابیده شده به صفحه  سبب آزاد شدن الکترون ها و تابش نور از آن ها شده است . نور حاصل شده توسط   [4]PMTجمع آوری شده و به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شود .  سپس سیگنال های الکتریکی توسط  [5]ADCو پردازش هایی که  معمولا از نوع بسامد فاصله ای ، فضایی ویا بسامد چند منظوره در آن انجام می شود به سیگنال های دیجیتالی تبدیل شده  و در نمایشگر نشان داده می شود .

زوال تصویر  یا Fading ینی حذف بخشی از سیگنال های آنالوگ از صفحه تصویر قبل از قرائت آن ها ، که معمولا به علت حرارت و مدت زمان ایجاد می شود و هر چی دما و زمان بین تابش و قرائت بیشتر باشد زوال تصویر نیز بیشتر می شود .

پس از خوانش ،  تصویر از روی IP پاک می شود و می توان از آن دوباره استفاده کرد  که این مزیتی نسبت به سیستم قدیمی است و اگر به مدت طولانی از IP ها استفاده نشود برای استفاده کردن دوباره از آن ها باید باری دیگر مقابل نور قرار بگیرند زیرا حساسیت بالای این صفحه ها ممکن است باعث شود الکترون هایی قبل از برخورد اشعه به دام افتاده باشند که اگر از بین نروند سبب نویز می شوند .

 



[1] Image Plate

[2]Photo Stimuliable Phosphor

[3] Exposure Data Recognizer

[4] Photo multiplier tube

[5] Analog-to-digital converter


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی