Skiagraphy

اطلاعات به روز رادیولوژی

Skiagraphy

اطلاعات به روز رادیولوژی

فانتوم

يكشنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۱۴ ق.ظ



به منظور شبیه سازی بدن انسان فانتوم های انسان نما معرفی شدند . این فانتوم ها در زمینه ی آموزش به تکنسین ها و برای تحقیق و پژوهش مورد استفاده قرار می گیرند.


 بافت های جایگزین در فانتوم ها باید از نظر ترکیب بافتی و ناهمگن بودن بافت ها ( زیرا بافت های بدن انسان همگن نیستند ) همانند بافت های بدن انسان رفتار کنند . به طوری که چگالی ، عدد اتمی موثر ،ضریب تضعیف و .. بافت های جایگزین نزدیک و یا برابرآن باشند . اغلب از فانتوم ها برای دز سنجی تابش و کیفیت تصویر برداری استفاده می شود .

ایا استفاده از انسان مرده ( جسد ) نمی تواند راهی برای شبیه سازی بدن باشد ؟

نکته ای که حائز اهمیت است این است که شکل دهی و پوزیشن دهی به جسد کاری بس دشوار است .

ثانیا فانتوم های جدید ساخته شده کیفیت بالایی داشته و همانند بدن انسان رفتار می کنند و دلیلی وجود ندارد از بدن مرده استفاده شود .

پرتو های ایکس در عدد اتمی های بالا سبب پدیده ی فتو الکتریک می شوند در حالی که در بافت نرم و عدد اتمی های پایین سبب پدیده ی کامپتون می شوند این پدیده سبب می شود تا نتوان از فانتوم های با هندسه ی ساده و دارای یک نوع بافت برای شبیه سازی بدن انسان استفاده کرد و فانتوم های انسان نما حتما باید دارای چندین بافت جایگزین باشند .

پس بافت جایگزین باید همان میزان تضعیف و پراکندگی تابشی را نشان دهد که در بافت واقعی نیز اتفاق می افتد .

این بافت ها از چه جنسی ساخته می شوند ؟

از مواد مختلفی می توان برای ساخت فانتوم استفاده کرد .مثلا در یکی از روش های ساخت فانتوم می توان از استخوان طبیعی و پارافین به عنوان بافت نرم استفاده کرد . این روش ساخت سادست و تضعیف در بافت ها نزدیکی خوبی به واقعیت دارند اما در روش های دیگر ساخت فانتوم می توان از پرسپکس برای بافت نرم و از مشتقات پلی اورتان برای انواع بافت ها استفاده کرد اما با توجه به چگالی فیزیکی و الکترونی پلی اورتان و آب به عنوان بافت نرم ، فوم پلی اورتان به عنوان بافت ریه و B-100 ، PVC به عنوان استخوان بیشترین تطابق را با بافت های واقعی ایجاد میکنند .

در فانتوم های فیزیکی محل دریافت دز به طور دقیق با اناتومی بدن انسان تطابق دارد و مزیت ویژه این فانتوم ها تعیین مقدار عددی دز در ارگان های بدن است .

این فانتوم ها را به صورت برش برش می سازند ( که البته سایز برش ها متفاوت است ) به این دلیل که دزیمتر ها را در جای جای درون این فانتوم کار بگذارند تا بتوانند از هر ناحیه مقدار دقیق دز را داشته باشند .

نویسنده : محمد جواد انفرادی


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی