Skiagraphy

اطلاعات به روز رادیولوژی

Skiagraphy

اطلاعات به روز رادیولوژی

بازو

دوشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۰۲:۴۱ ب.ظ

با آناتومی...

سلام بچه ها

بازم با یک با آناتومی دیگه در خدمتتون هستیم.انتقاد و پیشنهادهای خوبتون رو از ما دریغ نکنید و بهمون کمک کنید تا کارمونو هرچه بهتر بتونیم ادامه بدیم.

خب حالا دیگه بریم سراغ بازو...

بازو از #یک استخوان به نام #هومروس تشکیل شده. هومروس که جزو استخوان های بلند بدن محسوب میشه یک تنه و دو انتهای پروگزیمال و دیستال داره.

به انتهای دیستال یا پایینش میگیم کندایل_هومروس که در اون دوتا برجستگی میبینیم که با استخوان های ساعد مفصل میشن. به برجستگی داخلیش که شکل قرقره ای داره میگیم تروکله آ که با استخوان اولنا مفصل ایجاد میکنه و به برجستگی خارجی اون هم کاپیتولوم میگیم که با سر استخوان رادیوس مفصل میشه.

در بالای تروکله آ دو تا حفره میبینیم...اونی که تو سطح #قدامی قرار گرفته حفره ی کرونوئیده که وقتی آرنج کاملا خم میشه، قسمت کرونوئید استخوان اولنا درون این حفره قرار میگیره و حفره ای هم که در سطح خلفی قرار داره به نام حفره ی اولکرانون موقع اکستنشن آرنج(باز شدن) بخش اولکرانون اولنا درون این حفره قرار میگیره.

در دو طرف این انتها برجستگی هایی به نام اپی کندیل داخلی و خارجی دیده میشه که عضله بهشون میچسبه.

در انتهای فوقانی از بالا به پایین به ترتیب سر ، گردن_آناتومیکی توبرکل های کوچیک و بزرگ و گردن_جراحی دیده میشه که این گردن محل مناسبی برای انواع شکستگی هاست.

دقت کنید که ۱_توبرکل کوچکتر جلوتر قرار گرفته ورباط عضله ی  تحت کتفی یا همون subscapularis بهش متصل میشه.

۲_شیار اینترتوبرکولار ،توبرکل های کوچیک و بزرگ رو از هم جدا میکنه

جسم استخوان هم در وسط سطح خارجی خودش خشونتی داره که عضله ی دلتوئید بهش متصل بشه و در سطح خلفیش هم ناودانی برای عبور عصب_رادیال داره

نویسنده: مهدیه سادات سید محبوب

 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی